SORU ÇÖZÜMLERİ KONU ANLATIMLARI dinle

Podcast dinle hukuk dil motivasyon

reklam

reklam

26 Şubat 2017 Pazar

YETİŞKİN EĞİTİMİNİN AMACI;




  • YETİŞKİN EĞİTİMİNİN AMACI;

  • Bireyin ve toplumun gereksinimlerini karşılayacak ve istendik yönde davranış değişikliğini

  • oluşturmaktır.

  • EĞİTİM; Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, kasıtlı olarak istendik davranışlar

  • oluşturma sürecidir.

  • EĞİTİMDE KULLANILAN ARAÇLAR;

  • Görsel; Kitap, dergi, broşür, Yazı tahtaları, Resimler, Gerçek eşyalar, modeller, Projektörler

  • İşitsel; Radyo, teyp, pikap, ses bantları

  • Görsel-İşitsel; Film, Tv. Video, DVD, Akıllı tahtalar

  • Öğretme; Öğrenmeyi sağlama ve rehberlik etme etkinliğidir. Planlı ve programlı öğretme

  • etkinliklerine denir.

  • KİMLER EĞİTİM VEREBİLİR; İSGK üyeleri (İş güvenliği Mühendisi, İşyeri hekimi), Konuk

  • eğitmenler (Konusunda uzmanlaşmış profesyoneller, Toplumda saygınlık kazanmış kişiler (iş

  • adamları, sanatçılar, bilim adamları)

  • KİMLERE EĞİTİM VERİLEBİLİR; İşverene, Yöneticilere, İşyerindeki tüm profesyonellere,

  • İSGK üyelerine, İşçilere, Taşeron firma sahipleri ve çalışanlarına, İşyeri çevresinde yaşayan

  • mahalle, köy halkına

  • NERELERDE EĞİTİM VERİLEBİLİR; Sinema salonu, Yemekhane, Çay mola yeri, Dershane, Spor

  • salonu, Atölye içi, Tezgah başı, Hasta bekleme salonu, Muayene odası,

  • NE ZAMAN EĞİTİM VERİLMELİ? Her fırsatta,Her ortamda,Ancak, planlı eğitimleri

  • baltalamadan, bıktırmadan…

  • Eğitmen yüzünü eskitmeden… (Yine mi aile planlaması, yine mi sigara?)

  • NASIL EĞİTİM VERİLMELİ? Tüm interaktif yöntemler kullanılarak, Yetişkin eğitimi ilkelerine

  • uygun, Grubun büyüklüğüne göre uygun mekan, uygun oturma düzeni, U, V, O, Balık kılçığı, Yetkin

  • eğitmen ile

  • EĞİTİM NASIL DEĞERLENDİRİLMELİ? Katılımcılarda beklenen istendik davranış değişikliği

  • ölçülerek, Kaza sayısında azalma, KKD kullanımında artış, Sigara içiminde azalma,

  • İNTERAKTİF EĞİTİM; Öğrencinin aktif katılımını sağlayan ve eğiticinin kolaylaştırıcı,

  • destekleyici ve öğrenmeyi sağlayan rol üstlendiği, öğrenci merkezli eğitimin temelini oluşturur.

  • Katılımcı ve eğiticilerin karşılıklı etkileşimlerinin sağlanması öğrenilenlerin kalıcı olmasını sağlar.

  • ÖĞRENME;

  • Bireyin çevresiyle etkileşimde bulunarak geçirdiği yaşantıların ürünü olan kalıcı izli davranış

  • değişikliğidir. Öğrenme sonucunda kesinlikle davranış değişikliği olur, Öğrenme yaşantı ürünüdür,

  • Öğrenme kalıcı izlidir.

  • Öğrenme sonucu oluşan davranış, istendik ya da istenmedik olduğu gibi yanlış da olabilir.

  • ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ; Anlatma yöntemi-sınıf dersi, Tartışma yöntemi, Örnek olay-olgu

  • sunusu, Gösterip yaptırma yöntemi, Problem çözme yöntemi, Bireysel çalışma yöntemi

  • ÖĞRETİM TEKNİKLERİ;

  • Grupla Öğretim Teknikleri; Beyin fırtınası (Brain storming), Gösteri (Demonstration), Soru-

  • Cevap, Drama ve Rol Yapma, Benzetim (Simulation), İkili ve Grup Çalışmaları, Eğitsel Oyunlar

  • Bireysel Öğretim Teknikleri; Bireyselleştirilmiş öğretim, Programlı öğretim, Bilgisayar destekli

  • öğretim

  • İşyeri Eğitimleri, İşveren İçin; İşgücü Kaybı, Zaman Kaybı, Para Kaybı, Angarya, Gereksiz,

  • Kolay Ulaşılamayan, Pahalı olduğu düşünülür.

  • İLETİŞİM;

  • Düşünce, bilgi ve duyguların; sözcük, yazı ve resim gibi semboller kullanarak anlaşılır hale

  • getirilmesi, paylaşılması ve etkileşim sağlanmasıdır.

  • Duyguların, düşüncelerin, tutumların, tavırların, haber ve mesajların bir kişi, bir grup ya da bir

  • kurum tarafından bir kişi bir grup ya da bir kuruma karşılıklı olarak iletilmesidir

  • Etkili iletişimin amacı; iletmek istediğimiz mesajı karşımızdaki kişiye amaçladığımız biçimde

  • iletebilmek, istenen tutum değişikliğini sağlamak ve ortak bir anlayış oluşturmaktır.

  • İLETİŞİM SÜREÇLERİ;

  • Kaynak; başkası ile paylaşacak bir fikre sahip olan birey, grup ya da kurum

  • Mesaj; iletişime esas olan haber, bilgi, hareket, jest, mimik, ses, ışık, resim, yazı,işaret vb.

  • semboller

  • Kanal; mesajın alıcıya iletilmesini sağlayan araç ve yöntemler. Ne kadar çok duyu organı devreye

  • girerse iletişim o derece etkin olur.

  • Alıcı; kaynaktan gelen mesajın iletici araç ve yöntemleri takip ederek ulaştığı kişidir.

  • Geri besleme-Dönüt; kaynaktan gelen mesaja alıcının gösterdiği tepkinin tekrar kaynağa ulaşma

  • sürecidir.

  • NOT: Dönüt (feedback) sağlanamıyorsa iletişim tek yönlüdür. Çift yönlü mesaj alışverişine

  • iletişim, Tek yönlü olanına iletim denebilir.

  • BAŞARILI BİR İLETİŞİMDE; Simgelerin benzer biçimde tanımlanması, Dilin anlaşılır bir şekilde

  • kullanılması, Çoklu kanal kullanılması, Dönüt (feedback) sisteminin sağlanması beklenir.

  • ETKİLİ İLETİŞİM İÇİN; Uygun dil seçmek, Açık ve doğru mesaj vermek, Saygı duymak, güven

  • vermek, Göz teması sağlamak, Beden diline dikkat etmek, İki yönlü iletişim kurmak, Geri bildirimde

  • bulunmak, Dinlemeyi öğrenmek, Empati kurmak gerekmektedir.

  • SÖZLÜ İLETİŞİMDE; Sesin tonu, vurgusu ve yüksekliği iyi ayarlanmalı, Her bölüm ve her konuya

  • güçlü bir girişle başlanmalı, Katılımcılara adlarıyla seslenilmeli, Katılımcı soru ve görüşlerine önem

  • verilmeli, Belli sözcük ve ifadeleri tekrar tekrar kullanmaktan kaçınmalı, Sunum şekli ve temposu

  • iyi ayarlanmalı (önemli bölümler daha yavaş), Bir konudan diğerine mantıklı ve yumuşak geçişler

  • olmalı, Katılımcıların kabul edebileceği sözcükler kullanılmalı

  • SÖZSÜZ İLETİŞİMDE; İlk izlenim önemli (kılık, kıyafet), Yüzleri okumak için göz teması

  • kurulmalıdır, Olumlu yüz ifadeleri kullanılmalı, Eğitim salonu içinde hareketli olmalı, Yorumlarda

  • veya soru yanıtlarken katılımcıya dönülmeli, baş hafifçe sallanarak ilgi hissettirilmeli, etkin katılım

  • sağlanmalıdır, Durmadan kımıldamak, ileri geri sallanmak, kalemle, anahtarla oynamak, para

  • şıkırdatmak gibi davranışlardan kaçınılmalı, Kollar bağlanmamalı (Kapalı)

  • Konuların hevesli ve coşkulu bir şekilde sunulması katılımcıların da coşkusunu artırır.

  • EMPATİ; Kişinin kendisini diğerinin yerine koyarak ne hissettiğini anlamaya çalışmasıdır. Diğer bir

  • ifadeyle Kişinin, diğerinin duygularının yoğunluğunu ve anlatımını algılama ve anlama yeteneğidir.

  • Empati karşımızdaki ile özdeşleşmek, ona benzemek, sempati duymak değil; onun bakış tarzını

  • yakalamaya çalışma çabasıdır.

  • ÖLÇME; bir niteliğin gözlenip gözlem sonucunun sayılarla veya başka sembollerle gösterilmesidir.

  • DEĞERLENDİRME; ölçme sonuçlarını bir ölçüte vurarak bir değer yargısına ulaşma işidir.

  • İNSANLAR;

  • Okuduklarının % 10’unu

  • Duyduklarının % 20’sini

  • Gördüklerinin % 30’unu

  • Görüp, duyduklarının % 50’ sini

  • Görüp, duyup, Söylediklerinin % 80’ini

  • Görüp, duyup, söyleyip, dokunduklarının % 90’ını HATIRLAMAKTADIR.


  • YETİŞKİNLER NASIL ÖĞRENİR; Eğitimin kendi konularıyla bağıntılı olmasını isterler, Eğitime

  • etkin olarak katılmak isterler, Eğitimde çeşitlilik arzularlar, Olumlu geri bildirim (positive

  • feedback) verilmesini beklerler, Kişisel kaygıları vardır ve güvenli bir ortama ihtiyaç duyarlar,

  • Herkesten farklı bilgi, görgü ve deneyime sahip, özgün birer birey olarak görülmek isterler,

  • Özgüvenlerini korumaları gerekir, Bireysel ihtiyaçları göz önüne alınmalıdır, Kendileri ve

  • eğitmenleri için beklenti düzeyleri yüksektir

  • YETİŞKİNLERDE SUNUM


  • SUNUMA GİRİŞ YAPARKEN; Tüm grubun ilgisini çekmeli, Sonradan verileceklere katılımcıları

  • hazırlamalı, Olumlu bir eğitim atmosferi yaratmalı, Katılımcıların eğitmenin beklentilerini

  • anlamalarını sağlamalıdır, Konu hakkında bir dizi soru sorarak, Toplantının amaçlarını gözden

  • geçirerek, Konunun daha önce işlenen bölümlerle bağlantısını kurarak, Kişisel deneyimleri

  • paylaşarak, Gerçek yaşam deneyimlerinden bahsederek, Problem çözme etkinlikleri veya vaka

  • çalışması, Video filmi (görsel işitsel araç kullanarak), Kışkırtıcı ifadeler kullanarak tepki yaratmak,

  • CPR mankeni gibi modelleri kullanmak, Bir uzmandan yardım almak, Oyun, oyunlaştırma veya taklit

  • kullanmak, Konunun gelecekteki iş deneyimleriyle ilgisini kurmak


  • SUNUM ÖZETLENİRKEN; Kısa olmalı, ana noktaları toparlamalı, katılımcıların etkin katılımı

  • sağlanmalı, Katılımcılardan soru sormalarını iste, Katılımcılara soru sor, Alıştırma veya test çöz,

  • Zaman varsa ana noktaları oyun içinde tekrarla


  • ETKİLİ SORU SORMA TEKNİKLERİ

  • Soruyu tüm gruba yöneltme, Katılımcılardan birine önce adıyla seslenerek sorma, Soruyu sorma,

  • duraklama ve sonra soruyu belli bir katılımcıya yöneltme, Katılımcının doğru yanıtını tekrarla,

  • Doğru yanıtı destekle, ödüllendir, Katılımcının yanıtı kısmen doğruysa, doğru bölüm onaylanmalı,

  • hatalı bölüm düzeltilmeli, Katılımcının yanıtı hatalıysa, eğitmen doğru yanıta götürmek için soruyu

  • başka sözcüklerle yeniden ifade etmeli, Katılımcı soruyu yanıtlamak için herhangi bir girişimde

  • bulunmazsa, soru başka bir katılımcıya yöneltilmeli, beklenen yanıt alındıktan sonra ilk katılımcıya

  • dönülerek tartışmaya katılması sağlanmalıdır.


  • BEYİN FIRTINASI; Düşünmeyi ve yaratıcılığı uyaran küçük grup tartışmalarıyla yürütülen bir

  • teknik, Belli bir konu ya da sorunla ilgili çok seçenekli çözümler üretmek, Katılımcıların konu

  • hakkında bilgi sahibi olması gerekir, Sansürsüz, eleştirmeden, mümkün olduğunca çok fikir

  • toplamak amaçlanır.


  • GRUP TARTIŞMASI; Fikir, düşünce, soru, yanıtların tartışıldığı, 8-10 kişilik, Aktif katılımlı,

  • Eğitmen moderatör, Ana başlıklar Konudan fazla uzaklaşmadan yapılan tartışma sonunda raporu

  • hazırlanan bir teknik

  • BECERİ BASAMAKLARI;

  • Bilinçsiz yetersizlik; Katılımcı belirli beceri ve bilgiden yoksundur ama bu eksikliklerinin farkında

  • değildir,

  • Bilinçli yetersizlik; Katılımcı becerideki zayıflıklarını fark eder ama henüz beceriyi

  • öğrenmemiştir,

  • Bilinçli yeterlik; Katılımcı yeni beceriyi öğrenmiştir ama doğru olarak uygulayabilmesi için tüm

  • dikkatini toplaması gerekir,

  • Bilinçsiz yeterlik; Pek çok pratikten sonra, katılımcı beceriyi rahatlıkla uygulayabilir ve bunu

  • kendi beceri repertuarına dahil eder.

0 yorum:

Yorum Gönder