- YETİŞKİN EĞİTİMİNİN AMACI;
- Bireyin ve toplumun gereksinimlerini karşılayacak ve istendik yönde davranış değişikliğini
- oluşturmaktır.
- EĞİTİM; Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, kasıtlı olarak istendik davranışlar
- oluşturma sürecidir.
- EĞİTİMDE KULLANILAN ARAÇLAR;
- Görsel; Kitap, dergi, broşür, Yazı tahtaları, Resimler, Gerçek eşyalar, modeller, Projektörler
- İşitsel; Radyo, teyp, pikap, ses bantları
- Görsel-İşitsel; Film, Tv. Video, DVD, Akıllı tahtalar
- Öğretme; Öğrenmeyi sağlama ve rehberlik etme etkinliğidir. Planlı ve programlı öğretme
- etkinliklerine denir.
- KİMLER EĞİTİM VEREBİLİR; İSGK üyeleri (İş güvenliği Mühendisi, İşyeri hekimi), Konuk
- eğitmenler (Konusunda uzmanlaşmış profesyoneller, Toplumda saygınlık kazanmış kişiler (iş
- adamları, sanatçılar, bilim adamları)
- KİMLERE EĞİTİM VERİLEBİLİR; İşverene, Yöneticilere, İşyerindeki tüm profesyonellere,
- İSGK üyelerine, İşçilere, Taşeron firma sahipleri ve çalışanlarına, İşyeri çevresinde yaşayan
- mahalle, köy halkına
- NERELERDE EĞİTİM VERİLEBİLİR; Sinema salonu, Yemekhane, Çay mola yeri, Dershane, Spor
- salonu, Atölye içi, Tezgah başı, Hasta bekleme salonu, Muayene odası,
- NE ZAMAN EĞİTİM VERİLMELİ? Her fırsatta,Her ortamda,Ancak, planlı eğitimleri
- baltalamadan, bıktırmadan…
- Eğitmen yüzünü eskitmeden… (Yine mi aile planlaması, yine mi sigara?)
- NASIL EĞİTİM VERİLMELİ? Tüm interaktif yöntemler kullanılarak, Yetişkin eğitimi ilkelerine
- uygun, Grubun büyüklüğüne göre uygun mekan, uygun oturma düzeni, U, V, O, Balık kılçığı, Yetkin
- eğitmen ile
- EĞİTİM NASIL DEĞERLENDİRİLMELİ? Katılımcılarda beklenen istendik davranış değişikliği
- ölçülerek, Kaza sayısında azalma, KKD kullanımında artış, Sigara içiminde azalma,
- İNTERAKTİF EĞİTİM; Öğrencinin aktif katılımını sağlayan ve eğiticinin kolaylaştırıcı,
- destekleyici ve öğrenmeyi sağlayan rol üstlendiği, öğrenci merkezli eğitimin temelini oluşturur.
- Katılımcı ve eğiticilerin karşılıklı etkileşimlerinin sağlanması öğrenilenlerin kalıcı olmasını sağlar.
- ÖĞRENME;
- Bireyin çevresiyle etkileşimde bulunarak geçirdiği yaşantıların ürünü olan kalıcı izli davranış
- değişikliğidir. Öğrenme sonucunda kesinlikle davranış değişikliği olur, Öğrenme yaşantı ürünüdür,
- Öğrenme kalıcı izlidir.
- Öğrenme sonucu oluşan davranış, istendik ya da istenmedik olduğu gibi yanlış da olabilir.
- ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ; Anlatma yöntemi-sınıf dersi, Tartışma yöntemi, Örnek olay-olgu
- sunusu, Gösterip yaptırma yöntemi, Problem çözme yöntemi, Bireysel çalışma yöntemi
- ÖĞRETİM TEKNİKLERİ;
- Grupla Öğretim Teknikleri; Beyin fırtınası (Brain storming), Gösteri (Demonstration), Soru-
- Cevap, Drama ve Rol Yapma, Benzetim (Simulation), İkili ve Grup Çalışmaları, Eğitsel Oyunlar
- Bireysel Öğretim Teknikleri; Bireyselleştirilmiş öğretim, Programlı öğretim, Bilgisayar destekli
- öğretim
- İşyeri Eğitimleri, İşveren İçin; İşgücü Kaybı, Zaman Kaybı, Para Kaybı, Angarya, Gereksiz,
- Kolay Ulaşılamayan, Pahalı olduğu düşünülür.
- İLETİŞİM;
- Düşünce, bilgi ve duyguların; sözcük, yazı ve resim gibi semboller kullanarak anlaşılır hale
- getirilmesi, paylaşılması ve etkileşim sağlanmasıdır.
- Duyguların, düşüncelerin, tutumların, tavırların, haber ve mesajların bir kişi, bir grup ya da bir
- kurum tarafından bir kişi bir grup ya da bir kuruma karşılıklı olarak iletilmesidir
- Etkili iletişimin amacı; iletmek istediğimiz mesajı karşımızdaki kişiye amaçladığımız biçimde
- iletebilmek, istenen tutum değişikliğini sağlamak ve ortak bir anlayış oluşturmaktır.
- İLETİŞİM SÜREÇLERİ;
- Kaynak; başkası ile paylaşacak bir fikre sahip olan birey, grup ya da kurum
- Mesaj; iletişime esas olan haber, bilgi, hareket, jest, mimik, ses, ışık, resim, yazı,işaret vb.
- semboller
- Kanal; mesajın alıcıya iletilmesini sağlayan araç ve yöntemler. Ne kadar çok duyu organı devreye
- girerse iletişim o derece etkin olur.
- Alıcı; kaynaktan gelen mesajın iletici araç ve yöntemleri takip ederek ulaştığı kişidir.
- Geri besleme-Dönüt; kaynaktan gelen mesaja alıcının gösterdiği tepkinin tekrar kaynağa ulaşma
- sürecidir.
- NOT: Dönüt (feedback) sağlanamıyorsa iletişim tek yönlüdür. Çift yönlü mesaj alışverişine
- iletişim, Tek yönlü olanına iletim denebilir.
- BAŞARILI BİR İLETİŞİMDE; Simgelerin benzer biçimde tanımlanması, Dilin anlaşılır bir şekilde
- kullanılması, Çoklu kanal kullanılması, Dönüt (feedback) sisteminin sağlanması beklenir.
- ETKİLİ İLETİŞİM İÇİN; Uygun dil seçmek, Açık ve doğru mesaj vermek, Saygı duymak, güven
- vermek, Göz teması sağlamak, Beden diline dikkat etmek, İki yönlü iletişim kurmak, Geri bildirimde
- bulunmak, Dinlemeyi öğrenmek, Empati kurmak gerekmektedir.
- SÖZLÜ İLETİŞİMDE; Sesin tonu, vurgusu ve yüksekliği iyi ayarlanmalı, Her bölüm ve her konuya
- güçlü bir girişle başlanmalı, Katılımcılara adlarıyla seslenilmeli, Katılımcı soru ve görüşlerine önem
- verilmeli, Belli sözcük ve ifadeleri tekrar tekrar kullanmaktan kaçınmalı, Sunum şekli ve temposu
- iyi ayarlanmalı (önemli bölümler daha yavaş), Bir konudan diğerine mantıklı ve yumuşak geçişler
- olmalı, Katılımcıların kabul edebileceği sözcükler kullanılmalı
- SÖZSÜZ İLETİŞİMDE; İlk izlenim önemli (kılık, kıyafet), Yüzleri okumak için göz teması
- kurulmalıdır, Olumlu yüz ifadeleri kullanılmalı, Eğitim salonu içinde hareketli olmalı, Yorumlarda
- veya soru yanıtlarken katılımcıya dönülmeli, baş hafifçe sallanarak ilgi hissettirilmeli, etkin katılım
- sağlanmalıdır, Durmadan kımıldamak, ileri geri sallanmak, kalemle, anahtarla oynamak, para
- şıkırdatmak gibi davranışlardan kaçınılmalı, Kollar bağlanmamalı (Kapalı)
- Konuların hevesli ve coşkulu bir şekilde sunulması katılımcıların da coşkusunu artırır.
- EMPATİ; Kişinin kendisini diğerinin yerine koyarak ne hissettiğini anlamaya çalışmasıdır. Diğer bir
- ifadeyle Kişinin, diğerinin duygularının yoğunluğunu ve anlatımını algılama ve anlama yeteneğidir.
- Empati karşımızdaki ile özdeşleşmek, ona benzemek, sempati duymak değil; onun bakış tarzını
- yakalamaya çalışma çabasıdır.
- ÖLÇME; bir niteliğin gözlenip gözlem sonucunun sayılarla veya başka sembollerle gösterilmesidir.
- DEĞERLENDİRME; ölçme sonuçlarını bir ölçüte vurarak bir değer yargısına ulaşma işidir.
- İNSANLAR;
- Okuduklarının % 10’unu
- Duyduklarının % 20’sini
- Gördüklerinin % 30’unu
- Görüp, duyduklarının % 50’ sini
- Görüp, duyup, Söylediklerinin % 80’ini
- Görüp, duyup, söyleyip, dokunduklarının % 90’ını HATIRLAMAKTADIR.
- YETİŞKİNLER NASIL ÖĞRENİR; Eğitimin kendi konularıyla bağıntılı olmasını isterler, Eğitime
- etkin olarak katılmak isterler, Eğitimde çeşitlilik arzularlar, Olumlu geri bildirim (positive
- feedback) verilmesini beklerler, Kişisel kaygıları vardır ve güvenli bir ortama ihtiyaç duyarlar,
- Herkesten farklı bilgi, görgü ve deneyime sahip, özgün birer birey olarak görülmek isterler,
- Özgüvenlerini korumaları gerekir, Bireysel ihtiyaçları göz önüne alınmalıdır, Kendileri ve
- eğitmenleri için beklenti düzeyleri yüksektir
- YETİŞKİNLERDE SUNUM
- SUNUMA GİRİŞ YAPARKEN; Tüm grubun ilgisini çekmeli, Sonradan verileceklere katılımcıları
- hazırlamalı, Olumlu bir eğitim atmosferi yaratmalı, Katılımcıların eğitmenin beklentilerini
- anlamalarını sağlamalıdır, Konu hakkında bir dizi soru sorarak, Toplantının amaçlarını gözden
- geçirerek, Konunun daha önce işlenen bölümlerle bağlantısını kurarak, Kişisel deneyimleri
- paylaşarak, Gerçek yaşam deneyimlerinden bahsederek, Problem çözme etkinlikleri veya vaka
- çalışması, Video filmi (görsel işitsel araç kullanarak), Kışkırtıcı ifadeler kullanarak tepki yaratmak,
- CPR mankeni gibi modelleri kullanmak, Bir uzmandan yardım almak, Oyun, oyunlaştırma veya taklit
- kullanmak, Konunun gelecekteki iş deneyimleriyle ilgisini kurmak
- SUNUM ÖZETLENİRKEN; Kısa olmalı, ana noktaları toparlamalı, katılımcıların etkin katılımı
- sağlanmalı, Katılımcılardan soru sormalarını iste, Katılımcılara soru sor, Alıştırma veya test çöz,
- Zaman varsa ana noktaları oyun içinde tekrarla
- ETKİLİ SORU SORMA TEKNİKLERİ
- Soruyu tüm gruba yöneltme, Katılımcılardan birine önce adıyla seslenerek sorma, Soruyu sorma,
- duraklama ve sonra soruyu belli bir katılımcıya yöneltme, Katılımcının doğru yanıtını tekrarla,
- Doğru yanıtı destekle, ödüllendir, Katılımcının yanıtı kısmen doğruysa, doğru bölüm onaylanmalı,
- hatalı bölüm düzeltilmeli, Katılımcının yanıtı hatalıysa, eğitmen doğru yanıta götürmek için soruyu
- başka sözcüklerle yeniden ifade etmeli, Katılımcı soruyu yanıtlamak için herhangi bir girişimde
- bulunmazsa, soru başka bir katılımcıya yöneltilmeli, beklenen yanıt alındıktan sonra ilk katılımcıya
- dönülerek tartışmaya katılması sağlanmalıdır.
- BEYİN FIRTINASI; Düşünmeyi ve yaratıcılığı uyaran küçük grup tartışmalarıyla yürütülen bir
- teknik, Belli bir konu ya da sorunla ilgili çok seçenekli çözümler üretmek, Katılımcıların konu
- hakkında bilgi sahibi olması gerekir, Sansürsüz, eleştirmeden, mümkün olduğunca çok fikir
- toplamak amaçlanır.
- GRUP TARTIŞMASI; Fikir, düşünce, soru, yanıtların tartışıldığı, 8-10 kişilik, Aktif katılımlı,
- Eğitmen moderatör, Ana başlıklar Konudan fazla uzaklaşmadan yapılan tartışma sonunda raporu
- hazırlanan bir teknik
- BECERİ BASAMAKLARI;
- Bilinçsiz yetersizlik; Katılımcı belirli beceri ve bilgiden yoksundur ama bu eksikliklerinin farkında
- değildir,
- Bilinçli yetersizlik; Katılımcı becerideki zayıflıklarını fark eder ama henüz beceriyi
- öğrenmemiştir,
- Bilinçli yeterlik; Katılımcı yeni beceriyi öğrenmiştir ama doğru olarak uygulayabilmesi için tüm
- dikkatini toplaması gerekir,
- Bilinçsiz yeterlik; Pek çok pratikten sonra, katılımcı beceriyi rahatlıkla uygulayabilir ve bunu
- kendi beceri repertuarına dahil eder.
0 yorum:
Yorum Gönder