ACİL DURUM MÜDAHELE
TSE 18001 ŞARTI:
Kuruluş, olayların ve acil durumların meydana gelme olasılığını tahmin etmek, bu durumlarda
yapılacakları belirlemek ve bunlardan kaynaklanabilecek muhtemel hastalık ve yaralanmaları önlemek
veya azaltmak için plan ve prosedürler oluşturmalı ve bunları sürdürmelidir. Kuruluş, özellikle olayların
ve acil durumların ortaya çıkmasından sonra acil durum hazırlıklarını, bu durumlarda kullanılacak
planları ve prosedürleri gözden geçirmelidir. Kuruluş, pratik olan yerlerde bu gibi prosedürleri
periyodik olarak denemelidir.
Acil durum; önceden tahmin edilemeyen, ani olarak oluşan ve hızlı bir şekilde müdahaleyi gerektiren
olaylar bütünüdür. Yönetim literatüründe acil durum, “beklenmeyen ve önceden tahmin edilemeyen
durumlar” olarak ifade edilmektedir.
Acil durum planlama aşamaları
1. Planlama için bir ekibin oluşturulması
2. Mevcut ve olası risklerin analizi
3. Planın hazırlanması
4. Planın yürürlüğe konulması
Acil durum yönetiminin safhaları
1. Önleme/Azaltma
2. Ön hazırlık
3. Duruma Müdahale
4. Düzeltme ve Onarma
Acil Durumlar
Yangın Deprem Sel Yoğun kar ve yağmur
Toplu gıda zehirlenmeleri Fırtına Heyelan Enerji kesilmesi
Anarşik olaylar Sabotaj İş kazası Aşırı sıcak ve soğuk
Büyük üretim arızaları Seferberlik Salgın hastalık
Kimyasal madde kazaları ( patlayıcı, parlayıcı, radyasyon)
İletişim ve bilgisayar sistemleri çökmesi Ana müşteri ve tedarikçilerin kaybedilmesi
Üretim arızaları
Acil durum yönetimi sisteminin başarılı olabilmesi için üst yönetimin her zaman destek vermesi ve bir
politika ortaya koyması gerekir.
Acil durum yönetiminde risk analizi:
1. Risk analiz ekibinin oluşturulması
2. Olası acil durumların sıralanması
3. Acil durum gerçekleşme sıklığın tayini
4. Acil durumun insanlar üzerindeki etkisi
5. Acil durumun doğal yaşam üzerindeki etkisi
6. Acil durumun binalara etkisi
7. Acil durumun üretime etkisi
8. Acil durumun malzeme üzerine etkisi
9. Acil durumun ürün stoklarına etkisi
10. Acil durumun müşteriler ve tedarikçilere etkisi
11. Acil durumun işletmenin kamuoyu ile ilişkilerine etkisi
12. Acil duruma müdahele için mevcut iç ve dış kaynaklar nedir
13. Toplam risk puanı
Acil durumlarda kimyasalların ne tip sonuçlara yol açacağını belirlemek için en iyi başvuru kaynakları
MSDS’lerdir.
Döner kapılar acil çıkış kapısı olarak kullanılamaz.
Acil çıkış kapıları dışarı açılır şekilde olmalıdır.
Acil durumlarda kullanılmak üzere belirlenmiş toplanma noktaları tespit edildikten sonra tüm çalışanlar
bu konuda bilgilendirilmelidir.
Acil durum planlamasında olasılığı en yüksek risklerden başlanır.
Oluşturulan acil durum planları tüm çalışanların bilgisine sunulup haberdar edilmeli ve gerekli eğitimler
verilmelidir.
Acil durum ekiplerinin güncellemeleri en az 6 ayda bir yapılmalıdır.
Acil çıkış yolları ve kapılarının sayısı boyutları ve yerleri yapılan işin niteliğine ve çalışanların sayısına
uygun olacaktır.
İşyerlerindeki acil durum çalışmalarının bir sistem dahilinde yapılabilmesi için işlem sırası şu şekilde
olmalıdır:
Acil durumların belirlenmesi Önlemlerin belirlenmesi
Ekiplerin oluşturulması Eğitim
Uygulama Gözden geçirme, güncelleme,iyileştirme
Acil durum planı hazırlanmasında oluşumu seyrek fakat sonuçları ağır olabilecek kazalarda göz önünde
tutulmalıdır.
Acil durum planlarında iş kazasından ve meslek hastalıklarından kaçış ile ilgili konular yer almaz.
Acil durum planlarında işyerindeki tüm faaliyetlerin hemen durdurulması gibi bir prosedür yer almaz.
Bu acil durum esnasında acil yönetim merkezinin vereceği bir karardır.
0 yorum:
Yorum Gönder